Monday, June 12, 2006

"KNESSET", HEM "MECLİS" HEM "MABED" DEMEK...




Aşağıda enteresan bir tartışma zinciri var. Mesele, "Knesset" kelimesinin manası...

Malum, "ha Knesset", bugun İsrail Millet Meclisi'nin ismi; ama bu ayni zamanda "Mabed" anlamına da geliyor...

"Geliyorsa geliyor n'apalım yani", diyenler olabilir elbette ama, ülkemizde "laiklik"in borazancıbaşılığını yapan Yahudilere, "sizin dininiz "kokten şeriatçı!" deme zevki ve buradan da koskoca bir "hal muhasebesi" yapmak varken, kolaycılığa kaçmak, bize yakışmaz:))

İşte "kökten şeriatçı" Yahudiler ile Süleyman Yıldızoğlu'nun yaptığı "münazara"; sonuna kadar okuyun, cok sey öğreneceksiniz:)))

OYLESINE LAF@
oylesinelaf@mynet.com





(Resimde İsrail Millet Meclisi "ha Knesset" ve hemen önündeki "Menorah" gorülmektedir. Meclis'in şekli, "Tapınak" biçimindedir ve dikkatle baktığınızda, bizim memleketteki bir yere de cok benzemekte olduğunu göreceksinizdir:))

--------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------


From: suleyman yildizoglu [mailto:suleymanyildizoglu@y...] Sent: Wednesday, 06 October, 2004 9:21 AM To: ISRATURK@yahoogroups.com MORDAHAY BEYE...

Mordohay Bey...

Ibranice kelimeler hakkinda verdiginiz bilgiler icin tesekkur ederim. “Beyt Ha Knesset”in ne manaya geldigini biliyorum, benim dikkatimi ceken, ayni kokten hem Siyaset hem de Ibadet Toplanilacak Yeri’nin cikmasi...

Eskimez lisanimizda (Osmanlica) “Cami” (Cem’den gelir) ile “Parlamento” manasina gelen “Meclis” (Culus’dan gelir) her ikisi de “Toplanilan yer” manasini havi ise de, kokleri itabiryle biri “Cami: Ibadet icin toplanilan yer” biri ise “Meclis: Bir mesele icin toplanilan yer” manalarina gelir.

Yani toplanma vardir ama Keyfiyetleri farklidir.

Ibranice’de aradaki bu keyfiyet farkini gosterecek bir kelime yok muydu ki, ayni kelime iki farkli yerde kullinilmistir, acizane ogrenmek istedgim iste bu idi.

Veya, Yahudilikte siyaset, dinin haricinde gorulmediginden oturu mu, iki farkil kelime yerine, keyfiyetleri farkli iki mekan ayni kelime ile baglanmistir.

Farazi -Ibrani dil- inkilabi ile Ataturkun dil devrimi arasindaki munasebet kurmamim sebebini tekrar yazmama gerek yok; yazdiginiz, “Turkce ise gerek Arap alfabesi ile gerek Latin alfabesi ile de yazildiginda her sekilde baska bir dilin alfabesi ile yazilmis oluyor” demis olmaniz benim icin yeterlidir zaten.

Kisir dngu icinde dolastirildigim meseleyi bir Ibrani olarak telaffuz etmeniz beni cok sevindirdi: Su anda yazdigimiz harfler, Latin alfabeli Turkce’dir!

Tercih buradadir:

Iktibas yaptigim “Turkce Meselesi” isimli yazida muradimi anlatmaya calistigim gibi, Latin algfabesi mi, Islam alfabesi mi?! Benim tercihim 1000 senedir kullandigimiz Islam alfabesi, kaldi ki, yazdigimiz kelimelerin cogu dahi Osmanlica’dir ve biz bunu Latin Turkcesi ile yazariz.

Ibranilerin kendi dillerini korumalarini takdirle karsiladigim gibi, benim de kendi dilimi korumamim takdir olmasa bile sessizlik ile karsilanmasini temenni ederim.

Diyorsunuz ki:

“- Ariel Sharon'un ateist'ligini hic duymamistim. Benim konusmalarindan tanidigim Ariel Saron'e pek uymuyor dogrusu. Israil'de yasayan biri olarak bunu duymus olmam gerekirdi. Ayrica ateist te olsaydim Tora'nin emirlerini mumkun oldugunca yerine getirmeye calisirdim.”

Ben Michael Drosnin’in yalancisiyim; kitabi Cem Yayinlarindan (Tevrat’in sifresi) cikmistir oradan da okuyabilirsiniz. Kaldi ki, szin, “ateist te olsaydim Tora'nin emirlerini mumkun oldugunca yerine getirmeye calisirdim” demeniz, Sharon’un ateist olmamasi gerektigini inkar ediyor.

Iste benim anlamadigim noktalardan birisi de bu:

Hem Allah’a inanmiyor hem de onun indirdigi kitabi nasil tatbik etmek istiyor?.. Bu ne bicim bir din anlayisi?! Ogrenmek istiyorum.

Shalom’de bir devirler gordugum gibi, “Beni inkar etsinler ama emirlerimi uygulasinlar!” demek nasil bir din anlayisini gerektirir?..

Sevr ile Manda meselesini karsitirmaniz manasiz; milletlerarasi hukuk kaidelerine gore, bir andlasmanin yururluge girmesi icin en ust merci arafindan da tasdiki gereklidir ki, Sevr, andlasma masasinda imzalanmasina ragmen, Sultan Vahiduddin tarafindan imzalanmadigindan “proje” safhasinda kalmis bir metindir. Lozan’i Sevr ile kiyas edenler dahi bunu boyle aciklarlmar.

S, Yildizoglu


---------------------------

In ISRATURK@yahoogroups.com, Albert wrote:

RE: [ISRATURK] MORDAHAY BEYE...

Sn Suleyman Bey

Herkesin bildigi gibi meclis (Parlamento manasinda) bir milletin sectigi vekillerin o millet icin kanunlari cikarttigi ve onayladigi yerdir.

Bildiginiz gibi Israil devletinin Anayasasi yoktur. Anayasa bir devletin kanuni temeli olup kolay degisemiyecek veya ancak cok buyuk bir cogunlugun kabullenmesi ile degisebileck kanunlardir.

Bu anayasanin olmamasinin nedeni, asiri Yahudi dindarlarinin (Yobazlar kelimesini bazi arkadaslari incitmemek icin kullanmiyorum) Tora kanunlarinin haricinde devlet temeli olabilecek ve degismiyecek bir kanunu veya kanunlari kabul etmemeleri ve tanimamalaridir.

Bu asiri sagci kitle gene Knessetin (Havra manasinda) ustunde ulvi bir toplanti yeri olabilecegini de Kabul etmezler.

Israil devletinin kurulusunda uzun muzakerelerden sonra ve o zamanlar henuz kisir olan Ibranice nedeniyle asiri saga sus payi olarak Parlemento: “Knesset” diye adlandirilmistir.

Bildiklerimde yaniliyorsam okuyucularin duzeltmelerini rica ederim.

Saygilarimla.
-------------------------------------
In
ISRATURK@yahoogroups.com, "yosifon2001"

Re: MORDAHAY BEYE...

Mabet in ibranice kelime analimi miKDaS, , yani beit-knesset kelimesi mabet anlamina gelmiyor, bence de knesset kelimesi meclisin ibranice adi icin bicilmis kaftan, eger bunu dindarlar onermisse bununla ilgili hicbir problemim yok.(Yobas kelimesini parantezin icnde kullanmakla disinda kullanmak arasinda , pek bir fark yok her iki sekilde de rencide olabileceklerin rencide oldugunu dusunuyorum) Yosifon ------------------------ In ISRATURK@yahoogroups.com, "aykutuz"

Re: MORDAHAY BEYE...

Tabii bu anayasanin olmamasi meselesi ilginc bir mesele, bu arada bir ara bir dergide Kurtler yeni devletlerinde Israil anayasasini ornek aliyorlar diye bir yazi cikmisti. Cok hos. Olmayan anayasadan kopya cekmek epey zor olsa gerek.. --------------------------
In
ISRATURK@yahoogroups.com, "Mordo Shalom"cmshalom@... wrote:

RE: [ISRATURK] MORDAHAY BEYE...

Suleyman Bey;

Arapca kelimeleri bazen Osmanlica ve bazen Ibranice'deki tezahurlerinden oturu tanirim, onun otesinde Arapca bilgim yok denecek kadar azdir. Ibranice'de benim su anda aklima gelen 3 adet toplanmak fiili var:

Lehitkanes (KNS) (knesset gib) - Bir mesele icin toplanmak yani CLS (Culus, Celse, Meclis gbi)

Lehitkahel (KHL) - Topluluk olusturacak sekilde toplanmak - Bu kokten gelen (cemaat = KeHiLa, topluluk = KaHaL ) kelimeleri coklukla Sinagog anlaminda da kullanilir.

Lehitasef - Birikmek.

Ibranice'de "ibadet etmek icin toplanmak" anlamina gelen bir fiili su anda aklima gelmiyor. Sanki Arapca'daki CMA koku de bunu ifade etmiyor gibi. Eger ediyorsa o zaman CAMIA sozcugu bu koke uymuyor.

Yine de butun bu ibadethane ifade eden kelimeler arasinda galiba anlamini en iyi ifade edeni Ibranice'de "Cami" yani miSGaD (Secde edilen yer) oluyor.

Burada soz konusu olan parlamento'ya dini bir anlam atfettirilmesi degil, tam aksine sinagog'a dunyevi bir anlam atfettirilmesidir.

Sinagoglar ve gunumuzdeki dualar M.S. ilk yuzyillarda Suleyman mABeD inin yikilmasindan sonra, olusan boslugu bir nebze kapatma icin olusturulmustur. Bu acidan Suleyman Mabedi icin kullanilan miKDaS kelimesinin veya (Ibadet=Avoda) kokunden gelen bir kelimenin sinagoglar icin icin kullanilmasi beklenilmezdi.

Sharon'un ateist'ligi konusunda iki sey ifade ettim, galiba biraz yanlis anlasildi ozetle tekrar edeyim:

- Sharon ateist miymis ? Allah Allah, hic te oyle durmuyor !! Ben bunu nasil duymadim ? (Bunu baska bir kaynaktan duyan var mi ? Tek kaynagin yalancisi olmak istemem de ..)

- Ateist olmak'la Tora'nin emirlerinin bir kismini uygulamak ayri iki boyuttur. Insan ateist olup ta onlari uygulayabilir.

Yukaridaki ikisi birbirini ne inkar eder ne de tasdik.

On Emri ele alirsak 1. emir haric bir ateist'in uymayacagi bir emir yoktur. Belki Shabat'i da ekleyebiliriz. Ama o da zorunlu bir hafta sonu tatili, neden olmasin ?

Ateist bir Yahudi de (Yahudilik bildiginiz gibi sadece bir din degil ayni zamanda bir milliyet) Israil topraklari ile ilgili (ve baska konularda da) Tora'nin emirlerini ictenlikle uygulayabilir. Tora'nin Tanri'dan gelmedigini dusunse bile onu Yahudi kulturunun temeli ve Yahudi milletinin tarihi ile ilgili en onemli belge ve yol gosterici olarak gorur. Bunda bir tezat gormuyorum. Adam diyor ki: "Tanri yoktur, (has ve shalom) dolayisiyla kutsal kitaplar ondan gelmemistir ama bilge kisiler tarafindan yazilmistir, ben orada yazilanlari kendi suzgecimden gecirip uygularim". Bu bir din anlayisi degil, bir hayat anlayisi. Zaten Tora bir "HAYAT TEORISI" degil mi ?

Ne olur bundan ne Ariel Sharon'un, ne benim, ne de bir baskasinin ateist oldugu sonucunu cikarmayin. Hipotetik (utopik degil) ateist bir Yahudi'nin hipotetik hayat anlayisini ifade etmeye calistim.

Manda meselesinde sizin neyi kastettiginizi bilmedigimi yazmistim, maalesef hala da bilmiyorum.

Mordo Shalom
cmshalom@...
Office : TAUB 712
Office Phone : +972(4) 829 48 43
Cellular : +972(54) 7536 550


No comments: